Ministerul Dezvoltării a pus în consultare publică măsurile privind reforma administraţiei publice, care prevăd reducerea cu peste 6.000 de posturi la cabinetul demnitarilor din administraţia centrală şi locală, dar şi noi reguli de evaluare a performanţei şi pentru ocuparea posturilor. Aceste prevederi vor fi incluse în noul pachet de măsuri pe care îl va adopta Guvernul Bolojan.
Proiectul de lege privind reforma administraţiei publice poate fi consultat AICI.
Una dintre principalele măsuri pentru asigurarea cheltuirii eficiente a fondurilor publice este „reducerea cu unu a numărului de consilieri personali de la cabinetul demnitarului de la nivelul administraţiei publice centrale şi reducerea numărului de consilieri de la nivelul administraţiei publice locale în funcţie de numărul de locuitori ai fiecărei localităţi”.
„Această măsură generează o reducere a numărului total de posturi la cabinetul demnitarilor din administraţia centrală şi locală de 6.060 de posturi, respectiv o reducere estimată a cheltuielilor salariale pe ultimele 4 luni ale anului 2025 de 193.920.000 lei şi o economie anuală de 581.760.000 lei”, se arată în nota de fundamentare, informează Hotnews.ro.
Câte posturi de consilieri sunt acum la nivel naţional
În prezent, la nivel naţional sunt prevăzute 10.126 de posturi pentru cabinetul demnitarului constituit la nivel central şi local, precum şi pentru cancelaria prefectului, conform OUG nr. 57/2019.
„Numărul de posturi în cabinet la nivelul administraţiei publice centrale variază între 9 posturi la cabinetul prim-ministrului şi 1 post la cabinetul subsecretarului de stat şi asimilatul acestuia, iar la nivel local numărul de posturi la cabinetul primarului şi al viceprimarului variază între 6 posturi la cabinetul primarului general al municipiului Bucureşti şi un post pentru cabinetul viceprimarului de comună, oraş şi municipiu”, se arată în document.
Rolul acestora este de a sprijini demnitarii sau aleşii locali ori prefecţii în elaborarea de documente, precum şi gestionarea activităţilor curente.
Noi reguli pentru promovarea meritocraţiei la stat
Alte modificări din proiectul de lege vizează promovarea performanţei şi meritocraţiei în rândul angajaţilor din administraţia publică, astfel:
- introducerea unui sistem de mandate limitate şi de mobilitate orizontală/rotaţie, la nivelul înalţilor funcţionari publici şi a funcţionarilor publici de conducere din administraţia publică centrală. Acest sistem va fi diferenţiat – obligatoriu sau voluntar – în funcţie de sensibilitatea posturilor, consolidând astfel managementul performanţei bazat pe competenţe, ducând la reducerea/evitarea politizării funcţiei publice sau la menţinerea în aceleaşi funcţii, vulnerabile la acţiuni/influenţe externe administraţiei publice (în domenii precum achiziţii publice, resurse umane, control etc.). Astfel, măsura va contribui şi la creşterea, pe această cale, a prestigiului funcţiei publice.
- În subsidiar se va urmări restrângerea numirilor pentru exercitarea cu caracter temporar a unor funcţii publice de conducere la situaţiile şi perioadele în care respectivele posturi nu pot fi ocupate prin: recrutare, promovare, rotaţie sau transfer.
Pentru funcţiile publice corespondente înalţilor funcţionari publici şi pentru funcţiile publice de conducere sensibile din administraţia publică centrală se vor introduce prevederi privind:
a) exercitarea acestor funcţii în baza unor mandate limitate;
b) realizarea unor evaluări multianuale a performanţelor profesionale individuale, bazate pe evaluarea performanţelor de management,
c) reglementarea unei noi forme de modificare a raporturilor de serviciu, respectiv mobilitatea prin rotaţie.
Prin proiectul de lege se propune, de asemenea:
- introducerea normelor prin care să se reglementeze evaluarea performanţelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici pe bază de competenţe.
- posibilitatea exercitării raportului de serviciu cu timp parţial, în alte situaţii limitative decât cele prevăzute la art. 378, prin reglementarea posibilităţii exercitării raportului de serviciu cu durata redusă a timpului de muncă la jumătate de normă la nivelul autorităţilor administraţiei publice locale, dacă atribuţiile. corespunzătoare postului pot fi realizate cu durată redusă a timpului de muncă la jumătate de normă.
- posibilitatea ca funcţionarii publici definitivi numiţi în funcţii publice în baza unui raport de serviciu cu timp parţial să poată exercita un alt raport de serviciu cu timp parţial în cadrul unei alte autorităţi a administraţiei publice locale sau instituţii publice subordonate, după caz, în măsura în care atribuţiile prevăzute în fişele de post aferente celor două funcţii publice sunt similare.
- în mod corelativ, se reglementează că nu se află în situaţie de incompatibilitate funcţionarii publici care exercită raporturi de serviciu cu timp parţial în cadrul autorităţilor administraţiei publice locale sau instituţiilor publice subordonate, după caz.