Europenii refuză tot mai mult maşinile electrice, dar principalul motiv nu este autonomia

Europenii refuză tot mai mult maşinile electrice, dar principalul motiv nu este autonomia

Un studiu realizat de Shell, care urmăreşte în fiecare an tendinţele pieţei de automobile electrice, dezvăluie „o divizare foarte mare” în rândul şoferilor faţă de adoptarea propulsiei electrice. Pe de o parte, cei care deţin deja un vehicul electric sunt tot mai încrezători şi satisfăcuţi de noua tehnologie, de cealaltă parte şoferii de maşini cu combustie sunt tot mai puţin atraşi de motoarele electrice, iar Europa începe să devină tot mai reticentă în faţa acestei propulsii, scrie Profit.ro.

Peste 15.000 de şoferi din Europa, SUA şi China au răspuns întrebărilor sondajului Shell Recharge Driver, ediţia 2025, care analizează direcţia în care evoluează atitudinea şoferilor din aceste regiuni în faţa propulsiei electrice. Concluziile din acest an arată o puternică frânare, în special în Europa, a interesului pentru maşinile electrice, din partea celor care nu au avut până acum curajul să treacă la acest tip de propulsie, în pofida faptului că proprietarii de EV sunt tot mai satisfăcuţi şi încrezători în maşinile lor.

Şase din zece (61%) şoferi de vehicule electrice la nivel global sunt de acord că se s-au temut de epuizarea bateriei, în urmă cu un an, iar aproape trei sferturi (72%) spun că opţiunile şi disponibilitatea punctelor publice de încărcare s-au îmbunătăţit.

În rândul şoferilor de maşini cu combustie, interesul a scăzut uşor în SUA, de la 31% în 2025, la 34% în 2024, în timp ce în Europa procentul e mai mare, dar a scăzut mai mult, la 41% în 2025 faţă de 48% în 2024.

Din păcate, costul rămâne principalul obstacol în calea achiziţiei de maşini electrice, în special în Europa, unde 43% dintre şoferii care nu deţin un BEV menţionează preţul printre motive.

În rândul şoferilor de electrice (BEV şi PHEV), procentul de încredere este foarte mare, având în vedere că nouă din zece (91%) dintre aceştia spun că ar lua în considerare tot un vehicul electric la următoarea achiziţie.

Pe de altă parte, 46% dintre şoferii de maşini pe benzină şi motorină din SUA şi 44% dintre şoferii acestor modele din Europa declară că sunt de acord cu politicile de descurajare a motoarelor cu combustie. În plus, doar 56% ar susţine maşinile cu motoare termice chiar şi în situaţia în care preţurilor maşinilor electrice ar rămâne ridicat.

David Bunch, vicepreşedinte executiv al grupului Shell Mobility & Convenience, subliniază cauzele pentru care europenii şi americanii sunt încă sceptici în faţa tranziţiei la propulsia electrică:  „Există o disparitate tot mai mare în tranziţia către vehiculele electrice. Deşi şoferii actuali de vehicule electrice se simt mai încrezători, costul relativ ridicat al deţinerii unui vehicul electric, combinat cu presiunile economice mai ample, fac ca aceasta să fie o decizie dificilă pentru noii consumatori.”

Managerul Shell consideră că autorităţile ar trebui să continue să stimuleze cererea de automobile electrice  „pentru a face tranziţia accesibilă pentru consumatori şi atractivă pentru investitori”.

Printre informaţiile relevate de sondajul Shell se află şi cea referitoare la creşterea semnificativă a celor care deţin un vehicul electric ca singura maşină a familiei, de la 34% la 41% în SUA şi de la 49% la 54% în Europa. În China, situaţia este cu mult mai bună, ajungând la 89% din totalul posesorilor de maşini electrice. Acest indicator arată de asemenea creşterea încrederii în acest tip de motorizare, având în vedere că marea majoritate a celor care şi-au cumpărat pentru prima dată o maşină electrică au preferat să o păstreze şi pe cea cu combustie, ca vehicul principal.

O altă problemă semnalată de cei care au răspuns la sondaj este cea referitoare la experienţa de încărcare. În Europa, doar jumătate dintre şoferii europeni (51%) sunt de părere că s-a îmbunătăţit situaţia staţiilor de încărcare în ultimele 12 luni (faţă de 74% în China şi 80% în SUA) şi doar 17% consideră că încărcarea publică are un raport calitate-preţ bun (69% în China şi 71% în SUA).

Pe de altă parte, sondajul arată că procentul de maşini noi s-a redus la 78% din totalul parcului de maşini electrice, în scădere faţă de 82% anul trecut, ca urmare a extinderii pieţei de vehicule rulate, care pot atrage, prin preţuri mai mici, noi categorii de proprietari.

Shell, companie petrolieră britanică cu una dintre cele mai mari reţele de staţii de combustibili din lume, inclusă în grupul de companii Big Oil, şi-a dezvoltat propria reţea de încărcare a maşinilor electrice, cu peste 75.000 de puncte de încărcare la nivel global, în SUA, Europa şi China.

Distribuie:envelope-fillEmail
viewscnt