Un acord de parteneriat între Cluj-Napoca şi Compania de Căii Ferate a fost aprobat de consilierii locali pentru implementarea proiectului trenului metropolitam.
Pentru proiect, a arătat primarul Emil Boc, există finanţare europeană. Respectivul acord, a mai spus primarul, este ultima piesă solicitată de Ministerul Transporturilor pentru ca proiectul să primească undă verde la finanţare. Primăria urmează să publice şi licitaţiile pentru implementarea proiectului în perioada mai-iunie, arată Actual de Cluj.
Potrivit declaraţiilor făcute de Emil Boc la şedinţa Consiliului Local, licitaţia pentru trenul metropolitan este plecată în SEAP şi va avea o clauză suspenzivă (va depinde de finanţare).
„În jur de 12 mai vom şti dacă mai trebuie completat ceva sau nu. După ce se va publica procedura vom avem 60 de zile pentru depunerea ofertelor. În iunie vom pregăti şi licitaţia pentru achiziţia de vagoane. Acum suntem la acordul final pentru detalii şi la faza ultimelor documente tehnice. Avem licitaţia deschisă cu condiţia suspensivă, să câştigăm timp (…) Acordul pe care îl avem cu Compania de Căi Ferate SA stabileşte contribuţiile pe care fiecare le are în acest proiect al trenului metropolitan. Proiectul are o valoare de investiţie de 250 de milioane de eurp. Din această sumă contribuţie noastră este de 2 %, undeva la 22 şi ceva de milioane de euro, noi şi cu celelalte Primării. Mai există o sumă de 46 de milioane de lei, cheltuieli neeligibile pe care trebuie să le suporte comunele partenere, sumă care va fi acoperită de Consiliul Judeţean. Mai e o sumă de 17 milioane de lei, cheltuieli neeligibile care ne recin nouă pentru amenajarea parcărilor pe raza municipiului Cluj-Napoca acolo unde se vor amenaja noi staţii. Contribuţia CFR este de 285 de milioane de lei pentru modernizare cătii ferate existente”, a explicat primarul Emil Boc.
Trenul metropolitan Cluj va lega localităţile Gilău – Cluj-Napoca – Apahida – Jucu – Bonţida, pe o distanţă de 48,8 km. Vor fi amenajate 23 de staţii, dintre care 8 vor fi complet noi. Proiectul include şi 8 parcări auto, 5 pasaje denivelate şi achiziţia a 7 trenuri electrice moderne a câte 420 de locuri.
trenurile ar urma să circule la intervale de 30 de minute între orele 06:00 şi 19:00, iar după ora 19:00 şi până la 22:00, frecvenţa va scădea la un tren pe oră. Proiectul implică înfiinţarea unui serviciu de transport pe cale ferată, pe parcusul amintit, de către Primărie şi parteneriat cu Companie de Căi Ferate.
În primul an de implementare se preconizează organizarea şi finalzarea licitaţiilor aferente proiectului.
Valoarea totală a proiectului este estimată la 250 de milioane de euro, finanţarea fiind asigurată prin Programul Transport 2021–2027, axa P6 „Trenuri metropolitane în nodurile urbane”.
Primăria Cluj-Napoca gestionează o valoare eligibilă de 893,5 milioane de lei fără TVA şi va contribui cu 22,07 milioane de lei. În plus, municipiul îşi asumă o cheltuială neeligibilă de 17 milioane de lei pentru amenajarea parcărilor aferente punctelor de îmbarcare-debarcare de pe raza oraşului.
Consiliul Judeţean Cluj contribuie cu 46 de milioane de lei pentru acoperirea cheltuielilor neeligibile ale comunelor partenere, iar compania CFR SA va investi 285 de milioane de lei pentru reabilitarea a 25,3 km de cale ferată existentă.
Proiectul ar urma să fie implementat în 4 ani, pe un buget multianual.
Termenul pentru depunerea proiectelor din ţară la Ministerul Transporturilor s-a prelungit până la finalul acestui an. Deocamdată au depus proiecte pentru finanţarea din bani europeni Clujul şi Oradea pentru înfiinţare acestor servicii de transport local cu renul metropolitan.